Întâlniri de poveste: Regina Maria a României și Regina Alexandra a Marii Britanii

Queen Marie of Romania & Queen Alexandra of the United KingdomDouă dintre cele mai frumoase regine din istoria modernă a lumii, Regina Alexandra a Marii Britanii și Regina Maria a României, au dăinuit în conştiinţa generală şi datorită implicării lor active în evoluția socială și culturală a națiunilor în fruntea cărora s-au aflat. Între cele două a existat de la bun început o admirație reciprocă.

S-au întâlnit pentru prima oară în anii 1870, în vremea în care cea care avea să devină Regina României Mari era o mică prințesă britanică, iar viitoarea Regină Alexandra, mătușa ei, era Prințesă de Wales.

Iată cum își amintește ctitorița Marii Uniri a României o întâmplare legată de una dintre cele mai cunoscute figuri regale ale epocii ei, în două articole publicate în anii ’30, la aproape zece ani după moartea mătușii sale:

În tinerețe […] eram incapibilă să mă iau în serios sau să îmi imaginez că aș putea fi în stare să fac ceva cu a devărat bine în afară de echitație. […] Asta era specific atitudinii față de mine însămi. Nu aveam nici cea mai mică ambiție să fiu spirituală.

Singura realizare „interioară” pe care o aveam era pictura. Bineînțeles, eram pasionată de cititul în mai multe limbi, dar găseam cea mai mare plăcere prin pensula mea. […] Asemeni multor femei din familia regală engleză, aveam talent la pictat și desenat, dar nu am lucrat niciodată suficient pentru a deveni o artistă adevărată; însă ceea ce am creat avea o oarecare originalitate și, de asemenea, cred eu, o anumită vigoare; desenele îmi erau reușite și eram incontestabil o specilistă în privința culorilor. 

Mătușa Elisabeta [Regina României] picta mereu cărți, miniaturi în culori lucrate cu minuţiozitate în pergament, destinate bisericilor. […] această idee de a face cărțile să strălucească era foarte atrăgătoare […] noi [Regina Maria și sora sa, Victoria Melita] am decis ca fiecare să picteze o carte pentru cealaltă, decorată cu flori și, ca text, o selecție din acele poeme și citate care ne erau cele mai dragi. […]

Aceste cărți nu au fost doar planificate și promise, ci au devenit realitate, iar noi încă le prețuim extrem de mult. Sunt pline de culoare și originalitate și, cu toate că nu sunt fără de cusur, astăzi încă le consider reușite din punct de vedere artistic. […]  Mai târziu, am mai pictat două cărți, creații mai importante, cu o artă care devenise mai rafinată, mai studiată și mai bine înțeleasă; învățasem să mă exprim, să spun așa.

Una dintre aceste cărți am pictat-o pentru buna mea prietenă Pauline Astor, ca dar de nuntă. Fiind un cadou pentru mireasă, am decis să pictez doar flori albe. Rezultatul a fost, fără îndoială, unul ieșit din comun, iar ca el să fie absolut perfect în fiecare detaliu, am învelit cartea într-o broderie groasă de argint dintr-o ornamentație veche, bisericească, și am împânzit-o cu pietre lunare. Efectul de ansamblu era incredibil de pur și de strălucitor; cartea era, de fapt, o mare comoară.

Nu știu exact cum a ajuns Regina Alexandra să vadă această carte, dar i-a acaparat imaginația într-o asemenea măsură încât, de fiecare dată când mergeam în Anglia, ea insista ca Pauline să trimită cartea ca să o poată contempla din nou și din nou. Bineînțeles, eram fericită și mândră că această mătușa foarte dragă mie era o admiratoare atât de entuziastă a muncii mele. […]

Fotografie a manuscrisului dedicat de Principesa Maria, în 1906, lui Ferdinand. Are 50 de file de pergament şi a fost recompensat cu medalii de aur la expoziţiile internaţionale de la München (1914), Barcelona (1929) şi Bruxelles (1935). Se găseşte la Castelul Pelişor.

Mătuşa Alix a avut întotdeauna ceva invincibil, ceva rafinat, semănând cu o floare. Îţi transmitea aceeaşi bucurie pe care ţi-o dă un trandafir frumos sau o orhidee rară, ori o garoafă desăvârşită. […]

Felul ei de a intra într-o camera era incomparabil; zâmbetul ei de bun-venit lumina totul în jur. Spre ea se întorceau toate privirile, iar blândeţea sa era la fel de impresionantă precum frumuseţea ei. Era devotată şi tandră; avea grijă de cei tineri şi de vârstnici, deopotrivă. Toată lumea era fericită în prezenţa ei. Radia.

Frumoasă Regină Alexandra, fie amintirea ta veşnic binecuvântată, pentru bucuria deosebită pe care personalitatea şi chipul tău au adus-o lumii!

Alexandra of Great Britain and Marie of Romania

Alexandra a Marii Britanii şi Regina Maria a României, în vremea în care ambele erau principese de coroană

Surse: